onsdag 18. februar 2009

Repitisjonsoppgaver kap 17 og 18

Kap 17

1. Hva mener vi med mediepolitikk?Mediepolitikk handler om hvem som skal styre medieutviklinga. Skal det være de som eier, de som arbeider, de som bruker eller politikerne?Det som er et sentralt mål for mediepolitikken i Norge er å bruke media til å styrke demokratiet, sikre ytringsfrihet og tilgang for alle.

2. Hvem var de første som fikk drive radio- og tv-virksomhet da NRK-monopolet ble avgrenset i 1981?De første som fikk drive med radio- og Tv-virksomhet var nærradio, lokal-tv og videreformidling av internasjonale satellittsendinger for fjernsyn gjennom kabelnett.

3. Hva mener vi med kommersialisering?- Kommersialisering vil si at noe får et forretningsmessig preg. 4. Hva ligger i begrepet duopol?- Et duopol er et market der det bare finnes to aktører: Det brukes om konkurransen mellom to kringkastingssystem. Et system der statlig og kommersielt fjernsyn ble drevet parallelt, og begge hadde monopol på virksomheten sin.
5. Hva mener vi med eierkonsentrasjon?- At noen få eiere eier det meste av avismarkedet.

Kap 18

1. Når kom de første norske avisene med internett-utgaver?Fra 1995 kom avisene med såkalte ”nettaviser”. I begynnelsen hadde det lite å si for papiravisene, men i 2005 begynte dagbladet og VG å merke et stort fall i opplaget

2. Hvilket medietilbud er spesielt rettet mot de største minoritetsgruppene i Norge?Satellitt-tv som gir mange av minoritetsbakgrunn en mulighet til å se sendinger på eget morsmål.Internett som åpner for å holde kontakt med andre fra samme kultur til tross for store geografiske avstander. I
De største minoritetene i Norge har sine egne publikasjoner. Noen eksempler er: Utrop, Immigranten og Migrapolis.

Ingen kommentarer: