onsdag 10. februar 2010

Oppgaver til radioklipp

VG Reklame (0:40): Hvordan er stemningen i reklamen? Hvordan identifiserer vi oss med den? Hvem er målgruppen? Hva slags kontentum hører vi?
Stemningen i reklamen er morsom, hverdagslig og avslappet, men den har også et litt irriterende preg over seg. Vi identifiserer oss med dem fordi
de
er helt vanlige folk som ikke helt forstår seg på hverandre. Mange av oss har blitt sjekket opp med dårlige sjekkereplikker, og jeg tror nok at alle har blitt misforstått en gang. Det kontentumet vi hører er vanlig kafélyder, altså snakking i bakgrunnen. Det er også en avis som knitrer.

Plateprating (1:22): Hva kjennetegner såkalt ”plateprating”? Hvordan forsøker de her å holde på lytteren? Fungerer det?
Jeg vet ikke hva som kjennetegner plateprating, men ut i fra klippet ser det ut som om det er useriøs og spontan snakking om et tema. De forsøker å holde på lytteren ved humor. De snakker også fort, noe som gjør at man må følge med hele tiden. Humoren funker sikkert greit når det gjelder å holde på lyttere, men jeg synes de snakker altfor fort og useriøst til at jeg vil og klarer å følge med.

Månelanding (1:07): Lyden fra månelandingen har en dokumentarisk autoritet? Forklar hvorfor? Har den geografiske avstanden noe å si for kvaliteten på dette innslaget?
Den har en dokumentarisk autoritet fordi man hører Neil Armstrong dokumenterer hvordan det var på månen. Dette er en historisk hendelse. Den geografiske avstanden har helt sikkert noe å si for kvaliteten. Man hører jo de norske kommentatorene mye bedre enn Armstrong. Man blir også avbrutt av de norske kommentatorene som prøver å oversette det Armstrong sier.

Vebjørn Rodal (2:09): Direktesending er en av styrkene til radio. Føler du at det er lett å engasjere seg ved å lytte til dette innslaget? Føler du et menneskelig nærvær?
Ja, det er lett å engasjere seg, men man hadde nok fått et like stort, om ikke større, engasjement om man hadde sett det på tv. Men siden kommentatoren er så engasjert er det lettere å bli det selv også. Man kjenner godt nærværet til den engasjerte kommentatoren.

Varm Veum (00:56): Hvordan fungerer denne lydfortellingen? Hvilke virkemidler er brukt for å gjøre det dramatisk?
Lydfortellingen fungerer ved at det er en mann og dame i begynnelsen som snakker, og senere bare mannen. Han introduserer seg som Varg Veum. Virkemidlene som blir brukt er musikk, og lydeffekter(man hører at han åpner, skrur igjen og legger fra seg en flaske), han bruker også stemmen som et virkemiddel.

2 kommentarer:

Lene sa...
Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.
Lene sa...

Veldig bra og utfyllende svar, Mari! Keep up the good work :)